Logowanie

77 44 32 133
77 44 32 103
77 44 32 105
katecheta@diecezja.opole.pl
Wydział Teologiczny Uniwersytetu Opolskiego zaprasza na Podyplomowe Studia wiedzy o Biblii.
Podstawowym celem studiów jest przekazanie wiedzy o Biblii osobom, które ukończyły już studia wyższe co najmniej I stopnia nie koniecznie na kierunku teologia. Studia są jednak tak skonstruowane, aby wyjść naprzeciw zapotrzebowaniu intelektualnemu środowiska katechetyczno-duszpasterskiego. 
Studia podyplomowe maja prowadzić do zdobycia gruntownej wiedzy lub jej znacznego pogłębienia w zakresie szeroko pojętego świata Biblii i kultury biblijnej. Zajęcia będą obejmować cztery sekcje: filologiczną, isagogikę, egzegetyczno-teologiczną, kulturoznawczą. Treść wykładów ma ukazać jak ważna jest wiedza biblijna, która stanowi fundament chrześcijańskiego myślenia o świecie zarówno w aspekcie teologicznym jak i kulturowym. Podyplomowe studia wiedzy biblijnej to ważny suplement wiedzy dla osób z wyższym wykształceniem, które chcą posiadać ugruntowane podstawy chrześcijańskiej tożsamości i wejść w dialog ze współczesnym światem.
 
Zasady rekrutacji: informacje można uzyskać w Dziekanacie Wydziału Teologicznego UO, ul. Drzymały la, 45-342; tel. 77/44 23 767, 77/44 23 768 fax 77/454 93 84; 
e-mail: Ten adres pocztowy jest chroniony przed spamowaniem. Aby go zobaczyć, konieczne jest włączenie w przeglądarce obsługi JavaScript. 
Czas trwania:  Nauka w Studium trwa 4 semestry i jest prowadzona systemem studiów zaocznych. Zajęcia odbywają się w soboty. 
Koszt studiów: Studia dofinansowane! Opłata za semestr wynosi 200 zł.
Początek studiów: 16 luty 2013
Rekrutacja: osoby ubiegające się o przyjęcie na studia podyplomowe, proszone są o składanie dokumentów na adres organizatora do połowy stycznia 2013 roku.
Kierownik studiów ks. dr Wacław Borek tel. 774424058, e-mail: Ten adres pocztowy jest chroniony przed spamowaniem. Aby go zobaczyć, konieczne jest włączenie w przeglądarce obsługi JavaScript.
Liczba godzin 540
 
Przedmioty:
I Rok pierwszy
- (k) podstawy języka hebrajskiego 30 h
- (w) archeologia, geografia biblijna i kultura bliskiego wschodu 30 h
- (w i ćw) krytyka tekstu i historia kanonu 30 h
- (w) historia biblijnego Izraela 30 h
- (w i ćw) Pięcioksiąg (Księgi Rdz, Wj, Kpł, Lb, Pwt) 50 h
- (w i ćw) Historyczne księgi ST; Prorocy i ich nauczanie 50 h
- (w i ćw) psalmy i księgi mądrościowe 50 h
---------------
          270h
 
II Rok drugi: 
- (k) podstawy języka greckiego 30 h
- (w) historia czasów Jezusa i pierwotnego Kościoła 20 h
- (w) Kultura hellenistyczna i rzymska 15 h
- (w i ćw) ewangelie synoptyczne (Mt, MK ,Łk) 30 h
- (w i ćw) Pisma Pawłowe 30 h
- (w i ćw) Pisma Janowe 30 h
- (w i ćw) Listy katolickie i Dzieje Apostolskie 30 h
- (w i ćw) Biblia w kulturze 30 h
- (w) Reperkusje teologiczne biblijnych koncepcji 30 h
- (w) Natchnienie biblijne i jego konsekwencje w interpretacji Biblii 35 h
--------
270 h
 
 
 
Charakterystyka: po ukończeniu podyplomowych studiów wiedzy o Biblii absolwent:
 
Wiedza
1. ma pogłębiona wiedze o specyfice przedmiotowej i metodologicznej w zakresie teologii biblijnej, którą jest w stanie rozwijać i twórczo stosować.
2. zna podstawową terminologię biblijna i jej korzenie grecko-hebrajskie.
3. ma uporządkowaną, pogłębioną wiedzę, obejmującą teorię i metodologię teologii biblijnej, dającą możliwość specjalizacji.
4. ma pogłębioną znajomość współczesnego nauczania Kościoła katolickiego szczególnie w zakresie interpretacji Biblii w Kościele.
5. ma pogłębioną wiedze o powiazaniach teologii biblijnej z innymi dziedzinami nauki, a zwłaszcza z naukami humanistycznymi i społecznymi pozwalającą na integrowanie perspektyw właściwych dla kilku dyscyplin naukowych
6. ma podstawowa wiedze o głównych kierunkach rozwoju współczesnej biblistyki
7. ma pogłębioną wiedze o współczesnych dokonaniach, ośrodkach i szkołach badawczych w zakresie teologii biblijnej.
8. rozumie kulturotwórczą role Kościoła i teologii biblijnej, zarówno w aspekcie historycznym, jak i społecznym.
9. ma ogólną znajomość zasad interpretacji tekstu biblijnego.
10. ma pogłębioną wiedze o kompleksowej naturze języka oraz o historycznej zmienności jego znaczeń i ich konsekwencjach dla teologii biblijnej oraz interpretacji Biblii (szczególnie w zakresie jej przekładu).
11. ma podstawowa wiedze o instytucjach kultury i orientacje we współczesnym życiu kulturalnym, ze szczególnym uwzględnieniem szeroko rozumianej kultury biblijnej.
12. ma rozszerzona wiedze o człowieku jako twórcy kultury biblijnej, pogłębioną w zakresie aktywności religijnej człowieka oraz zna wybrane koncepcje człowieka i świata oraz rozumie interakcje pomiędzy wiarą a rozumem.
 
 
Umiejętności
1. potrafi samodzielnie wyszukiwać, analizować, oceniać, selekcjonować i integrować informacje z wykorzystaniem różnych źródeł oraz formułować na tej podstawie krytyczne sądy z wykorzystaniem ogólnej wiedzy biblijnej.
2. posiada podstawowe umiejętności badawcze w zakresie analizy tekstów biblijnych, umiejętność wykorzystania (w ogólnym zakresie) metod i narzędzi badawczych służących do właściwej interpretacji Biblii.
3. posiada podstawowe umiejętności badawcze w zakresie dyscyplin pomocniczych teologii biblijnej (języki biblijne, zasady hermeneutyki tekstu, podstawy analizy literackiej tekstu).
4. posiada umiejętność interpretowania podstawowych źródeł istotnych dla badan biblijnych, z wykorzystaniem tekstów obcojęzycznych.
5. posiada umiejętność integrowania wiedzy z różnych dyscyplin w zakresie nauk humanistycznych oraz jej zastosowania w nietypowych sytuacjach profesjonalnych (np. w zakresie pracy parafialnej).
6. potrafi integrować wiedzę z różnych subdyscyplin, odnajdywać powiązania pomiędzy poszczególnymi elementami chrześcijańskiego i poza chrześcijańskiego (np. judaistycznego) dziedzictwa doktrynalnego.
7. posiada umiejętność merytorycznego argumentowania, prowadzenia merytorycznej dyskusji światopoglądowej dotyczącej zagadnień teologicznych i życia Kościoła, z wykorzystaniem własnych poglądów oraz poglądów zaczerpniętych z literatury, formułowania wniosków oraz tworzenia syntetycznych podsumowań.
8. umie prowadzić dialog światopoglądowy, ekumeniczny i międzyreligijny szczególnie w ramach interpretacji Biblii.
9. posiada umiejętność formułowania opinii krytycznych o wytworach kultury na podstawie wiedzy teologicznej i doświadczenia oraz umiejętność prezentacji opracowań krytycznych w różnych formach i w różnych mediach.
10. potrafi nawiązywać współprace z różnymi podmiotami działalności edukacyjno-wychowawczej, kulturalnej, społecznej i charytatywnej.
11. potrafi twórczo włączyć się w różne formy działalności ewangelizacyjnej, pastoralnej, katechetycznej i charytatywnej Kościoła katolickiego (np. poprzez przynależność do stowarzyszeń propagujących szeroko rozumiana kulturę biblijna).
12. potrafi popularyzować wiedze o Biblii oraz wytworach kultury chrześcijańskiej i jej instytucjach.
13. posiada podstawową umiejętność uwzględniania w badaniach źródeł w języku greckim oraz w języku hebrajskim (biblijnym).
 
Kompetencje społeczne
 
1. ma krytyczną świadomość poziomu własnej dojrzałości osobowej, nabytej wiedzy i umiejętności.
2. rozumie potrzebę intelektualnego oraz religijno-duchowego formowania się przez całe życie, potrafi inspirować i organizować proces kształcenia się innych osób oraz potrafi samodzielnie i krytycznie uzupełniać wiedze i umiejętności, rozszerzone o wymiar interdyscyplinarny.
3. potrafi współdziałać i pracować w grupie, przyjmując w niej różne role.
4. potrafi odpowiednio określić priorytety służące realizacji określonego przez siebie lub innych zadania i potrafi przewidywać wielokierunkowe skutki swojej działalności.
5. ma świadomość złożoności rzeczywistości i rozumie potrzebę interdyscyplinarnego podejścia do rozwiązywanych problemów.
6. identyfikuje i rozstrzyga dylematy – zwłaszcza doktrynalne i etyczno-moralne — związane z życiem indywidualnym i społecznym.
7. ma świadomość własnej, indywidualnej odpowiedzialności za kształt życia społecznego, kultury, dziedzictwa chrześcijańskiego
8. interesuje się dokonaniami, ośrodkami i szkołami badawczymi w zakresie teologii biblijnej.
9. uczestniczy w życiu kulturalnym i interesuje się aktualnymi wydarzeniami kulturalnymi.
10. uczestniczy w działaniach na rzecz zachowania dziedzictwa chrześcijańskiego i kulturowego regionu, kraju i Europy.
 
 
Kryteria zaliczenia przedmiotów:
 
I Podstawowe kryteria 
1. Znajomość omawianej problematyki na wykładach
2. Znajomość treści z podanej literatury przedmiotu
3. Obecność na zajęciach
4. Zaliczenie ćwiczeń i konwersatoriów łączy się z obowiązkową obecnością na zajęciach
 
II Sposób zaliczenia 
1. Wykłady kończą się oceną z egzaminu.
2. Ćwiczenia kończą się zaliczeniem na ocenę.
3. konwersatoria kończą się zaliczeniem na ocenę.
 
III Forma zaliczenia:
Egzamin w formie podanej przez wykładowcę (ustny, pisemny, przedstawienie pracy zaliczeniowej itp.).
 
REGULAMIN STUDIÓW PODYPLOMOWYCH
 
1. Dopuszczalna jest jedna nieobecność (jeden zjazd obejmujący 10 godz.) nie wymagająca usprawiedliwienia w semestrze. 
2. Sposób odpracowania kolejnej nieobecności usprawiedliwionej uzasadnioną przyczyną, tj. chorobą (wymagane zwolnienie/zaświadczenie lekarskie); nagłym zdarzeniem losowych, student uzgadnia z osobą prowadzącą zajęcia. 
3. W przypadku nieobecności jak w pkt 2 na zajęciach z przedmiotu obejmującego tylko jeden zjazd (10 godz.) należy również uzgodnić zasady zaliczenia przedmiotu z osobą prowadzącą. 
4. Zasady, w tym sposób, formę oraz datę zaliczenia danego przedmiotu ustala prowadzący zajęcia. 
5. Nie ma przepisywania ocen z przedmiotów, które student zaliczył w ramach studiów licencjackich lub/i magisterskich. 
6. Zajęcia teoretyczne, konwersatoria i ćwiczenia kończą się oceną. 
7. Otrzymanie dyplomu ukończenia studiów podyplomowych następuje po zaliczeniu wszystkich przedmiotów oraz po przedstawieniu pracy dyplomowej.
 
POWYŻSZE WARUNKI ZASADNICZO NIE PODLEGAJĄ RENEGOCJACJI
Na początku semestru zostałem/am zapoznany/a z warunkami zaliczenia przedmiotu: