Logowanie

77 44 32 133
77 44 32 103
77 44 32 105
katecheta@diecezja.opole.pl

Powołanie Katechety charakteryzuje się również koniecznością aktualizowania zdobytej wiedzy, zdobywaniem nowych umiejętności i wiadomości. Każdy nauczyciel powinien być nastawiony na ciągłe wzbogacanie swoich kwalifikacji i swojej osobowości. Celem warsztatów jest również inspirowanie Katechetów do stałego podnoszenia kwalifikacji zawodowych.

Przedstawiamy ofertę metodyczną dla Katechetów na rok szkolny 2024/2025. Zamieszczamy również dokładny opis zgłaszania się na warsztaty. Ukończenie każdej formy warsztatowej zostaje potwierdzone zaświadczeniem.

Bardzo prosimy o dokładne zapoznanie się z procedurami związanymi z zapisami, wystawianiem potwierdzenia dokonania opłaty oraz przestrzeganiem terminów.


SEMESTR I


warsztat Warsztat dla księży neoprezbiterów

Temat: Pierwsze kroki w byciu nauczycielem. Jak rozpocząć dobrze pracę w szkole

Tradycyjnie już zapraszamy tegorocznych Księży Neoprezbiterów na warsztat.
Treści: omówienie obowiązków nauczyciela w trakcie odbywania przygotowania do zawodu nauczyciela, współpraca z mentorem, wskazówki: jakie są zadania i obowiązki katechety w szkole, jak należy przygotować rozkład materiału na rok szkolny z wykorzystaniem podstawy programowej i podręcznika, na czym polega prowadzenie obowiązkowych zajęć otwartych w okresie przygotowania do zawodu.
Prowadzący: Anna Światała, referentka Wydziału Katechetycznego, ekspert komisji ds. awansu zawodowego oraz Piotr Dobrowolski, wicedyrektor Wydziału Katechetycznego, doradca metodyczny.
Termin realizacji: 13 września 2024 (piątek)
Godzina rozpoczęcia: 16.00
Opłata: 50 zł
Miejsce: Wydział Katechetyczny Kurii Diecezjalnej w Opolu
Liczba godzin: 3.


warsztat

Warsztat nr 1

Temat: Kreatywne inspiracje w Roku Liturgicznym

Adresat: Nauczyciele religii przedszkoli i szkół podstawowych
Treści: Edukacja wizualna to proces kształcenia, którego efektem jest przyrost wiedzy dziecka poprzez wykorzystanie szeroko pojętej sztuki. Stosowanie różnych technik plastycznych na katechezie dzieci wpływa na wzrost zainteresowania tematem, pobudza do twórczej ekspresji oraz kreatywnego działania. Celem warsztatów jest podniesienie kompetencji nauczycieli religii w zakresie kreatywnego wykorzystania różnych form prac manualnych w obszarze tematów Roku Liturgicznego, aby poprzez twórczą piękność przybliżyli wychowankom Boga i rozwinęli swoje zdolności twórcze.
Prowadzący: s. Michaela Błachut ISSM wieloletnia katechetka w szkole podstawowej w Radlinie (archidiecezja katowicka), absolwentka kursu zajęć plastycznych i rękodzieła w Niemczech, autorka publikacji „Życzenia nitką haftowane”.
Termin realizacji: 19 października (sobota) warsztat odwołany, nowy termin zostanie podany w późniejszym czasie 
Godzina rozpoczęcia: 9.00
Miejsce: Dom katechetyczny parafii św. Krzyża, Opole, Plac Katedralny 4
Liczba godzin: 4 godz. dydaktyczne
Koszt: 80 zł


warsztat

Warsztat nr 2

Temat: Stres i wypalenie zawodowe w pracy nauczyciela

Adresat: Nauczyciele wszystkich typów szkół i przedszkoli
Treści: Nauczyciele są jedną z grup zawodowych podatnych na stres, a w konsekwencji tzw. wypalenie zawodowe. Stres jest reakcją, której nie jesteśmy w stanie wyeliminować, istnieje wiele czynników stresogennych, jednak możliwe jest nauczenie się radzenia sobie ze stresem. W czasie szkolenie zdefiniowane zostaną pojęcia oraz źródła stresu i przyczyny wypalenia zawodowego. Celem warsztatów jest poznanie sposobów radzenia sobie ze stresem i ochrony przed zjawiskiem wypalenia zawodowego i redukowania stresu oraz poznanie symptomów wypalenia zawodowego oraz poznanie skutecznych technik automotywacji.
Prowadzący: ks. Marcin Marsollek, ukończył studia filozoficzne na KUL oraz Podyplomowe Studium Poradnictwa Psychologicznego i Psychoterapii dla Duchowieństwa na KUL. Absolwent Profesjonalnej Szkoły Psychoterapii (SWPS) w Warszawie, trener Treningu Interpersonalnego II o PTP, trener Warsztatu Umiejętności Psychospołecznych, certyfikowany specjalista psychoterapii uzależnień, trener profilaktyki i terapii uzależnień behawioralnych, superwizor uzależnień uprawniony do prowadzenia superwizji klinicznej. Duszpasterz ludzi uzależnionych.
Termin realizacji: 26 października 2024 r. (sobota) zmiana terminu: 05 kwietnia 2025 r. (sobota) 
Godzina rozpoczęcia: 10.00
Miejsce: Duszpasterstwo Akademickie Resurrexit, Opole, ul. Drzymały 1a
Liczba godzin: 4 godz. dydaktyczne
Koszt: 80 zł


warsztat

Warsztat nr 3

Temat: Pięciolinia inspiracji muzycznych na lekcje religii

Adresat: Nauczyciele religii wszystkich typów szkół i przedszkoli
Treści: Celem warsztatów jest zaktualizowanie wiedzy o muzyce kościelnej we współczesnym świecie. Muzyka na lekcji religii mogą pełnić m.in. funkcję dydaktyczną i wychowawczą. Utwory te są nośnikiem treści religijnych, w wielu przypadkach posiadają swe biblijne źródło. Funkcja dydaktyczna dotyczy przede wszystkim tekstu utworu i poznawania nowych treści. Funkcja wychowawcza ma ścisły związek z modlitwą. Jednak zupełnie inaczej przestrzeń muzyczną wykorzystuje się na lekcji religii w przedszkolu czy edukacji wczesnoszkolnej, a inaczej w pracy z uczniami szkół ponadpodstawowych. Muzyka na lekcji religii może być wartościową formą aktywizacji ucznia. Celem warsztatów jest ukazanie muzyki jako narzędzia procesu katechetycznego, ewangelizacyjnego i wskazanie konkretnych form ich zastosowania na lekcji religii na różnych poziomach edukacji.
Prowadzący: ks. Daniel Nowak - absolwent studiów muzyki kościelnej w Ratyzbonie, organista, prefekt Wyższego Międzydiecezjalnego Seminarium Duchownego w Opolu.
Termin realizacji: 18 listopada 2024 r. (poniedziałek)
Godzina rozpoczęcia: 16.30
Miejsce: Wydział Teologiczny UO, Opole, ul. Drzymały 1a
Liczba godzin: 4 godz. dydaktyczne
Koszt: 80 zł


warsztat

Warsztat nr 4

Temat: Użycie sztucznej inteligencji w nauczaniu religii w szkole

Adresat: Nauczyciele religii wszystkich typów szkół
Treści: Celem warsztatów jest pokazanie, jakie narzędzia sztucznej inteligencji warto wykorzystać w edukacji. Omówione zostaną sposoby integracji rozwiązań AI z działalnością dydaktyczną. Podczas szkolenia będziemy starali się odpowiedzieć na pytanie: czy jest miejsce na sztuczną inteligencję na lekcji religii? Sztuczna inteligencja dla wielu z nas brzmi jak czarna magia, ale dla uczniów staje się czymś codziennym. Celem warsztatów jest pokazania, czym jest sztuczna inteligencja i jak wykorzystać jej potencjał w procesie dydaktycznym (np. tworzyć narzędzia, pomoce dydaktyczne, testy, wirtualny asystent), ale też jakie są zagrożenia wykorzystania AI w edukacji.
Prowadzący: dr Piotr Dobrowolski – wicedyrektor Wydziału Katechetycznego, nauczyciel religii w Zespole Szkół Elektrycznych w Opolu, doradca metodyczny, autor wielu stron internetowych, trener kompetencji cyfrowych, grafik komputerowy, prowadzący szkolenia o bezpieczeństwie w sieci.
Termin realizacji: 21 listopada 2024 r. (czwartek) zmiana terminu: 09 stycznia 2025 r. (czwartek) 
Godzina rozpoczęcia: 16.30
Miejsce: Wydział Teologiczny UO, Opole, ul. Drzymały 1a
Liczba godzin: 4 godz. dydaktyczne
Koszt: 80 zł


warsztat

Warsztat nr 5

Temat: BASIC Ph – czyli jak kreatywnie wspierać uczniów w stanach kryzysowych, depresyjnych lub depresji (Opole)

Adresat: Nauczyciele wszystkich typów szkół i przedszkoli, rodzice
Treści: Celem warsztatów jest zapoznanie uczestników z zasadami udzielania codziennego, kreatywnego wsparcia uczniom znajdującym się w stanach kryzysowych, depresyjnych lub zagrożonych depresją. Podstawowym narzędziem, z którym zapoznają się uczestnicy będzie model BASIC Ph opracowany przez M. Lahada. BASIC Ph może być pomocny w ukazywaniu uczniom – w ramach zajęć lekcyjnych lub wychowawczych – różnych metod pracy z trudnymi uczuciami, stresem oraz czynnikami kryzysującymi lub traumatyzującymi. Model BASIC Ph polega na budowaniu strategii radzenia sobie z ww. zjawiskami poprzez poszukiwanie narzędzi wzrostu w obszarze: 1) przekonań – beliefs (B), 2) wyrażania emocji – affects (A), 3) relacji społecznych – social (S), 4) wyobraźni – imagination (I), 5) rozumu – cognition (C), 6) ciała – physical (Ph).
Prowadzący: ks. Tomasz Gajda - dr nauk teologicznych w zakresie teologii pastoralnej - duszpasterstwa rodzin (KUL); absolwent Studium Pomocy Psychologicznej dla Par I i II stopnia w Instytucie Psychologii Zdrowia PTP w Warszawie, Studium Interwencji Kryzysowej w Bielsku-Białej oraz wielu innych szkoleń z zakresu pomocy psychologicznej, pedagogicznej oraz interwencji kryzysowej. Na co dzień pracuje w Specjalistycznych Poradniach Rodzinnych DFOŻ w Nysie i Opolu.
Termin realizacji: 29 listopada 2024 r. (piątek)
Godzina rozpoczęcia: 16.30
Miejsce: Wydział Teologiczny UO, Opole, ul. Drzymały 1a
Liczba godzin: 4 godz. dydaktyczne
Koszt: 80 zł


warsztat

Warsztat nr 6

Temat: Uprzejmy i stanowczy nauczyciel, czyli jak stosować asertywną postawę, opartą na szacunku do siebie i ucznia. Wybrane narzędzia Pozytywnej Dyscypliny

Adresat: Nauczyciele szkół podstawowych i przedszkoli
Treści: Celem warsztatów jest zapoznanie nauczycieli z zasadami Pozytywnej Dyscypliny i przedstawienie wybranych narzędzi jej stosowania w procesie edukacyjnym. Pozytywna Dyscyplina to mająca 30 lat metoda, wywodząca się z psychologii pozytywnej psychologa i edukatora Alfreda Adlera. Pozytywna dyscyplina różni się od dyscypliny konwencjonalnej, jest to metoda oparta na wzajemnym szacunku, który jest podstawą budowania relacji, a tym samym warunków uczenia się. Jej założenia można wprowadzać zarówno w domu, żłobku, przedszkolu, jak i szkole podstawowej czy ponadpodstawowej, każdy z etapów edukacji ma swoją specyfikę i do każdego Pozytywna Dyscyplina dopasowała odpowiednie narzędzia. Metoda i jej wysoka, długofalowa skuteczność nie ma nic wspólnego z karą i nagrodą, które działają na krótką metę i w dłuższej perspektywie przynoszą negatywne rezultaty. Pozytywna Dyscyplina uczy wartościowych umiejętności życiowych i społecznych – szacunku i troski o innych, rozwiązywania problemów, dotrzymywania słowa, wkładu, współpracy oraz kształtuje charakter. Założenia Pozytywnej Dyscypliny to uprzejmość i stanowczość; uczenie dzieci, że są zdolne i kompetentne; przynależność, znaczenie, więź, uważność; długofalowość; nauczanie kompetencji i umiejętności życiowych.
Prowadzący: Monika Mościcka-Starosta – teolog, filolog, socjoterapeuta, absolwentka Uniwersytetu Technicznego w Dreźnie. Absolwentka wielu kursów, szkoleń, warsztatów i studiów podyplomowych w zakresie poradnictwa rodzinnego, przeciwdziałania przemocy i zachowaniom suicydalnym dzieci i młodzieży. Trener ogólnopolskiego programu Mama Córce, Kobieta Kobietce, rekomendowanego przez INER. Uzyskała certyfikat Edukatora Rodzicielskiego Pozytywnej Dyscypliny, uzyskując międzynarodowe uprawnienia, akredytowane przez Positive Discipline Association (PDA, USA). W 2024 uzyskała tytuł trenera Regulacji Emocji u Dzieci.
Termin realizacji: 11 stycznia 2025 r. (sobota)
Godzina rozpoczęcia: 10.00
Miejsce: Duszpasterstwo Akademickie Resurrexit, Opole, ul. Drzymały 1a
Liczba godzin: 4 godz. dydaktyczne
Uwagi: Strój nie krępujący ruchów.
Limit miejsc: 20
Koszt: 80 zł


SEMESTR II


warsztat

Warsztat nr 7

Temat: BASIC Ph – czyli jak kreatywnie wspierać uczniów w stanach kryzysowych, depresyjnych lub depresji (Nysa)

Adresat: Nauczyciele wszystkich typów szkół i przedszkoli, rodzice
Treści: Celem warsztatów jest zapoznanie uczestników z zasadami udzielania codziennego, kreatywnego wsparcia uczniom znajdującym się w stanach kryzysowych, depresyjnych lub zagrożonych depresją. Podstawowym narzędziem, z którym zapoznają się uczestnicy będzie model BASIC Ph opracowany przez M. Lahada. BASIC Ph może być pomocny w ukazywaniu uczniom – w ramach zajęć lekcyjnych lub wychowawczych – różnych metod pracy z trudnymi uczuciami, stresem oraz czynnikami kryzysującymi lub traumatyzującymi. Model BASIC Ph polega na budowaniu strategii radzenia sobie z ww. zjawiskami poprzez poszukiwanie narzędzi wzrostu w obszarze: 1) przekonań – beliefs (B), 2) wyrażania emocji – affects (A), 3) relacji społecznych – social (S), 4) wyobraźni – imagination (I), 5) rozumu – cognition (C), 6) ciała – physical (Ph).
Prowadzący: ks. Tomasz Gajda - dr nauk teologicznych w zakresie teologii pastoralnej - duszpasterstwa rodzin (KUL); absolwent Studium Pomocy Psychologicznej dla Par I i II stopnia w Instytucie Psychologii Zdrowia PTP w Warszawie, Studium Interwencji Kryzysowej w Bielsku-Białej oraz wielu innych szkoleń z zakresu pomocy psychologicznej, pedagogicznej oraz interwencji kryzysowej. Na co dzień pracuje w Specjalistycznych Poradniach Rodzinnych DFOŻ w Nysie i Opolu.
Termin realizacji: 15 marca 2025 r. (sobota)
Godzina rozpoczęcia: 10.00
Miejsce: Diecezjalny Dom Formacyjny, Nysa, ul. Emilii Gierczak 2
Liczba godzin: 4 godz. dydaktyczne
Koszt: 80 zł


warsztat

Warsztat nr 9

Temat: Stres i wypalenie zawodowe w pracy nauczyciela

Adresat: Nauczyciele wszystkich typów szkół i przedszkoli
Treści: Nauczyciele są jedną z grup zawodowych podatnych na stres, a w konsekwencji tzw. wypalenie zawodowe. Stres jest reakcją, której nie jesteśmy w stanie wyeliminować, istnieje wiele czynników stresogennych, jednak możliwe jest nauczenie się radzenia sobie ze stresem. W czasie szkolenie zdefiniowane zostaną pojęcia oraz źródła stresu i przyczyny wypalenia zawodowego. Celem warsztatów jest poznanie sposobów radzenia sobie ze stresem i ochrony przed zjawiskiem wypalenia zawodowego i redukowania stresu oraz poznanie symptomów wypalenia zawodowego oraz poznanie skutecznych technik automotywacji.
Prowadzący: ks. Marcin Marsollek, ukończył studia filozoficzne na KUL oraz Podyplomowe Studium Poradnictwa Psychologicznego i Psychoterapii dla Duchowieństwa na KUL. Absolwent Profesjonalnej Szkoły Psychoterapii (SWPS) w Warszawie, trener Treningu Interpersonalnego II o PTP, trener Warsztatu Umiejętności Psychospołecznych, certyfikowany specjalista psychoterapii uzależnień, trener profilaktyki i terapii uzależnień behawioralnych, superwizor uzależnień uprawniony do prowadzenia superwizji klinicznej. Duszpasterz ludzi uzależnionych.
Termin realizacji: 05 kwietnia 2025 r. (sobota) 
Godzina rozpoczęcia: 10.00
Miejsce: Duszpasterstwo Akademickie Resurrexit, Opole, ul. Drzymały 1a
Liczba godzin: 4 godz. dydaktyczne
Koszt: 80 zł


formularz FORMULARZ REJESTRACYJNY

Zwracamy szczególną uwagę na dokładne wypełnienie formularza rejestracyjnego (proszę sprawdzić, czy nie ma żadnych błędów, szczególnie w adresie mailowym). W polu „dane do faktury” wpisujemy, na kogo ma być wystawiony dokument wpłaty (imię i nazwisko katechety lub dane szkoły/gminy). Należy wcześniej skonsultować w szkole, jakie dane mają pojawić się na fakturze.

Najpierw za pomocą formularza rejestracyjnego znajdującego się w tym linku należy wybrać warsztat i wypełnić wszystkie pola formularza. Po wypełnieniu formularza klikamy na dole formularza w ikonkę "Prześlij". Po prawidłowym wypełnieniu tych kroków pojawi się informacja, że zgłoszenie zostało wysłane, co jest jednoznaczne z zapisaniem się na wybrany warsztat.


przelew

PRZELEW

Termin dokonania przelewu zależy od tego, czy faktura jest wystawiona na osobę prywatną (uczestnika warsztatu), czy na instytucję (gminę/szkołę). W tytule przelewu należy obowiązkowo wpisać numeru szkolenia oraz imię i nazwisko uczestnika warsztatu. Dotyczy to także faktur realizowanych przez szkoły.
- Osoby indywidualne zobowiązane są dokonać przelewu na dwa tygodnie przed warsztatem (do wpłat po tym terminie nie wystawia się faktur).
- Jeśli fakturę opłaca szkoła, nie dokonujemy wpłat przed warsztatem, a dopiero po otrzymaniu faktury (jest to faktura z 14-dniowym terminem płatności).
Liczba miejsc na każdy warsztat jest ograniczona - liczy się kolejność zgłoszeń.

Dane potrzebne do przelewu:

Kuria Diecezjalna w Opolu, ul. Książąt Opolskich 19, 45-005 Opole
NIP 754-16-40-370
BANK PeKaO S.A. I O/OPOLE
67 1240 1633 1111 0000 2651 3656
Bardzo ważny jest tytuł przelewu: WARSZTAT nr ... (i tutaj piszemy numer wybranego warsztatu) oraz imię i nazwisko uczestnika warsztatu.


formularz

POTWIERDZENIE WPŁATY

Uczestnik warsztatów otrzymuje dokument potwierdzający opłatę (fakturę). Podczas wypełniania formularza rejestracyjnego w odpowiednim miejscu proszę podać dokładne dane, na które zostanie wypisany dokument potwierdzający opłatę. Warunkiem otrzymania potwierdzenia wpłaty dla osób indywidualnych jest uiszczenie opłaty za warsztat na 14 dni przed datą rozpoczęcia szkolenia. Jeśli fakturę opłaca szkoła, nie dokonujemy wpłat przed warsztatem, a dopiero po otrzymaniu faktury (jest to faktura z 14-dniowym terminem płatności).